Blije viervoeters
           samen Vet diervriendelijk

Scholing voor dierprofessionals


Meer weten over diergedrag en welzijn in de praktijk? Geïnteresseerd in een kwaliteitskenmerk om je praktijk te onderscheiden van de rest? Dan ben je bij ons aan het juiste adres.

De meesten binnen onze beroepsgroep zijn dierenarts geworden omdat je graag iets positiefs bij wilt dragen aan het welzijn van dieren. Het kan in de huidige maatschappij soms een uitdaging zijn om uit te dragen dat ook wij het allerbeste voor hebben met de gezondheid en welzijn van dieren en dat de klant bij ons het beste af is als professional op welzijnsgebied. Wij kunnen je daarbij helpen, met ons (voor Nederland) nieuwe en unieke product. Met ons keurmerk “blije viervoeters” kun je jouw dierenkliniek (of jezelf individueel) onderscheiden van de rest en de klant overtuigen om voor jouw dierenkliniek te kiezen.

Voor de drie meest gehouden diersoorten (hond, kat en konijn) kun je je nu professionaliseren en accrediteren als diervriendelijke praktijk. Daarnaast bieden we voor die diersoorten ook bijscholing voor dierenartsen en assistenten. Voor jezelf een kans om alles te leren op gebied van diergedrag en waar nodig je behandelmethodes en praktijk aan te passen. Het geeft je handvaten om het bezoeken van je praktijk minder vervelend te maken (voor zowel eigenaar als patiënt) en van blije patiënten krijg je tevreden cliënten en daar krijg je weer blije dierenartsen van. Is het niet mogelijk om de hele praktijk te scholen dan kun je ook op persoonlijke titel meedoen aan dit keurmerk. Zo wordt je zelf ultiem nageschoold over alles wat met diergedrag te maken heeft. Welzijn van de patiënt bestaat nu eenmaal uit zowel mentale als fysieke gezondheid.

Cursus   
Voor de meeste praktijken zal met name de educatie/nascholing met betrekking tot welzijn en diergedrag een toegevoegde waarde vormen. We willen verspreid door Nederland hoogwaardige diergeneeskundige zorg met oog voor dierenwelzijn ontwikkelen. En vooral dit ook duidelijk communiceren naar de klanten. Dit door educatie van het personeel, zowel dierenartsen als assistenten. Voor elke diersoort houdt dit 5 stappen in die we bespreken:  

*Stap 1: opfrissen ethologie, toegepaste ethologie
*Stap 2: medisch gedragsadvies, praktisch toepasbaar in de praktijk. 
*Stap 3: vervoeradvies naar de praktijk en wachten in de wachtruimte. De eerste indruk is enorm belangrijk, zorg dat het een positieve is!
*Stap 4: behandeling van het dier in de spreekkamer, gebruikmakend van algemene trainingsmethodes en leerprincipes. Hoe zorg je dat je als dierenarts op een positieve manier de handelingen kunt verrichten die nodig zijn voor de gezondheidszorg van het dier.
*Stap 5: stressvrije hospitalisering          

Naast nascholingspunten, levert het volgen van deze scholing ook de basis voor de accreditatie.